در ادامه مطلب چند حکم شرعی متفاوت از چند عالم گرانقدر آمده است.
حکم رهبر انقلاب درباره ماهواره
«آیا خرید و نگهداری و استفاده از دستگاه گیرنده برنامه های تلویزیونی از ماهواره جایز است؟ و اگر دستگاه گیرنده مجانی به دست انسان برسد چه حکمی دارد؟»
مقام معظم رهبری این گونه پاسخ داده اند؛
..................................................................................................................................................................................
انواع موسیقی و تفاوت غزل با ترانه از نگاه آیتالله جوادی آملی
انواع موسیقی و تفاوت غزل با ترانه از نگاه آیتالله جوادی آملی
مرکز خبر حوزه گزارش داد: آیتالله جوادیآملی در پاسخ به پرسشی پیرامون موسیقی ضمن بیان خاطرهای در این خصوص، اقسام موسیقی و تفاوت غزل با ترانه را تبیین کرد.
این مفسر قرآن در پاسخ به این سئوال که به نظر شما، موسیقیهای متداول چه تأثیری بر روان آدمی میگذارد؟
مرقوم داشت: «ابن سینا (رحمهالله) در نمط نهم اشارات و تنبیهات مینویسد: گاهی عارف به «نغمه رخم»، یعنی آهنگ ملایم نیاز دارد تا او را متّعظ کند. در درس مرحوم الهی قمشهای(قدسسرّه)، وقتی به این قسمت از شرح اشارات رسیدیم (سه نفر در آن درس حاضر بودیم)، پس از درس، از استاد اجازه گرفتیم تا جناب آقای ربّانی خراسانی که از علمای بزرگ تهران بود (یکی از آن سه نفر)، هر شب پس از درس، یکی از غزلهای استاد را برای ما بخوانند که ایشان هم اجازه دادند.
گاه مناجات، یک جوان را اداره میکند. گاه نیز یک غزل یا قصیده، کمبودهای درونی او را ترمیم میکند؛ امّا لذت غزل هرگز در ترانه یافت نمیشود. ترانه لذتی کاذب ایجاد میکند؛ اما غزل شهدی است که لذت صادق را به همراه دارد و تا پایان عمر با انسان همراه است. غزلهای حافظ و سعدی چنین است.
به هر حال، اگر کسی خود را با ترانه سرگرم کند، در سنین بالاتر، خود متوجه میشود که با ذائقه او هماهنگ نیست، در حالی که انسان با مناجات و غزل انس دیگری دارد. غزل حافظ همیشه میماند و هرچه سن بالاتر برود، انسان با آن بیشتر مأنوس میشود.
همه میدانیم که آهنگهای طربانگیز، خوی حیوانی را در ما زنده میکند. آهنگهایی که فرشتهمَنِشی را در آدم احیا میکند، به انسان سبکباری میدهد و بشر را از شهوت و غضب دور میکند نیز میشناسیم. به آهنگهای مشکوک گوش نمیدهیم.
موسیقی بر سه قسم است: 1
. موسیقیهایی که حالتی روحانی در انسان ایجاد میکند که اشکال ندارد. 2. موسیقیهایی که به مجالس لهو و لعب اختصاص دارد و شهوت را تحریک میکند که این دسته نامشروع است. 3. دستهای از موسیقیها هم مشکوک است، پس با داشتن راه صحیح، دیگر به دنبال مشکوک نمیرویم. خواندن غزلها و مناجاتها با صدای خوب، خصیصه ما ایرانیان است. ما ایرانیان به آواز بیش از نواختن علاقه داریم که بسیار خوب است و بیش از آن هم نیاز نیست.
در فرهنگ شیعی ما، مستحب است کسی که اذان میگوید، «صیّت»، یعنی خوش صوت باشد تا نیاز قوه سامعه تأمین شود. اشعار خوبی وجود دارد که اگر با صدای خوش خوانده شود، این نیاز انسان را تأمین میکند. از طرفی، اشعاری که در اثر پیمودن این راه فرا گرفته، همه عمر برای او میماند و هرچه سن بالاتر میرود، بهره او از این اشعار بیشتر میشود».
..................................................................................................................................................................................
احکام فقهی موبایل، اینترنت و چت / حکم دیدن فیلم و عکس نامحرم
احکام فقهی موبایل، اینترنت و چت / حکم دیدن فیلم و عکس نامحرم
مسئول ستاد ترویج احکام با اشاره به استفاده فراوان از اینترنت در عصر کنونی، عنوان کرد: تغییر زمان باعث تغییر احکام فقه نمیشود بلکه آنچه تغییر میکند، موضوعات فقه است.
حجتالاسلام محمد حسین فلاح زاده اظهار داشت: عالم دینی باید احکام دینی را به خوبی بداند و از موضوع پرسشهای مطرحشده آگاه باشد، برخی افراد به دلیل این که موضوعات را نمیشناسند یا قدرت تطبیق ندارند، نمیتوانند به پرسشها پاسخ دهند.
وی با بیان اینکه یکی از ضرورتهای پاسخگویی به سئوالات دینی، همگامی با زمان در شناخت موضوعات است، افزود: همه موضوعاتی که به نحوی مرتبط با کارهای مکلفان است، حکمی شرعی دارد بنابراین باید حکمش مشخص شود.
پرسش فقهی بدون پاسخ نداریم
مسئول ستاد ترویج احکام عنوان کرد: امروزه، هیچ پرسش فقهی بدون پاسخ نیست و اگر حوزههای علمیه احکام را به خوبی بشناسند و موضوعات را با احکام تطبیق دهند، میتوانند به پرسشهای فقهی پاسخ گویند.
وی، با بیان نمونههایی از مسائل فقهی امروزی و تطبیق آن با مسائل گذشته، اظهار کرد: اینترنت و چت، مانند موبایل، از ابزارهای ارتباطی هستند؛ بنابراین، اگر احکام چت گفته شد، احکام اینترنت و موبایل نیز مشخص میشود.
فلاحزاده با اشاره به ارتباط ذهنی، نوشتاری، گفتاری، دیداری و بدنی تصریح کرد: اگر میخواهید مسئلهای را بررسی کنید باید آن را تقسیمبندی کنید، به این معنا که مشخص شود کدام بخش حرام و کدام بخش حلال است، رابطه ذهنی، با قصد لذت و همراه با تحریک شهوت حرام است.
حجتالاسلام فلاحزاده افزود: اگر مطالب مکتوب و گفتار حرام و تحریککننده نباشد و مفسده نداشته باشد، جایز است بنابراین، کارهای حرام از قبیل دروغ، تهمت و تحریک شهوت، در اینترنت مانند گفتار و نوشتار حرام است.
حکم دیدن فیلم و عکس نامحرم
وی افزود: از روشهای ارتباط دیداری، دیدن فیلم، عکس و شخص نامحرم است، نگاه به تصویر باحجاب، بدون قصد لذت و مفسده اشکال ندارد، دربارۀ غیرمسلمان بدون حجاب، اگر قصد لذت نباشد، اشکال ندارد.
مسئول ستاد ترویج احکام افزود: ولی نگاه کردن به عکس بدحجاب یا بیحجاب فرد مسلمانی که او را میشناسیم، مانند نگاه کردن به خود نامحرم حرام است در صورتی که مسلمان باشد و نشناسیم، نگاه کردن بدون قصد لذت اشکال ندارد.
وی تأکید کرد: نگاه کردن به فیلم، مانند نگاه کردن به عکس است، البته فیلمی که پخش زنده است با عکس و سایر فیلمها تفاوت دارد؛ برخی از مراجع، بنا بر احتیاط واجب، نگاه کردن به فیلم زنده را همانند نگاه کردن به عکس دانستهاند.
..................................................................................................................................................................................
نوشتن بر روی اسکناس
نوشتن بر روی اسکناس مشکل شرعی دارد یا نه؟/پاسخ 4 مرجع تقلید
مراجع عظام تقلید حضرات آیات نوری همدانی، علوی گرگانی، صافی گلپایگانی و حسینی زنجانی به استفتای ایسنا در مورد حکم شرعی «نوشتن بر روی اسکناسهای رایج در کشور» پاسخ دادند.
متن سوال و پاسخ این آیات عظام به این شرح است:
سوال: نظر حضرتعالی درباره نوشتن بر روی اسکناسهای رایج در کشور چیست؟
پاسخ آیتالله العظمی صافی گلپایگانی:
اگر موجب نقص نشود، اشکال ندارد.
پاسخ آیتالله العظمی حسینی زنجانی:
شریعت به حفظ اموال عمومی تاکید زیاد دارد. شایسته است از نوشتن روی اسکناسها پرهیز شود.
پاسخ آیتالله العظمی علوی گرگانی:
درصورتی که صدق ضرر و زیان به حکومت اسلامی شود حرام و موجب ضمان است.
پاسخ آیتالله العظمی نوری همدانی:
اشکال دارد.
..................................................................................................................................................................................
احکام پوشش
لباس شهرت و احکام پوشش
معیار لباس شهرت چیست؟
لباس شهرت لباسى است که پوشیدن آن براى شخص، بخاطر رنگ یا کیفیت دوخت یا مندرس بودن آن و علل دیگر مناسب نیست، بطورى که اگر آن را در برابر مردم بپوشد توجه آنان را به خود جلب نموده و انگشت نما مىشود.
صدایى که هنگام راه رفتن زنان از برخورد کفش آنان با زمین ایجاد مىشود، چه حکمى دارد؟
تا زمانى که باعث جلب توجه و ترتّب مفسده نشده است ، فى نفسه اشکال ندارد.
آیا دختران مىتوانند لباسى که رنگ آن مایل به آبى پررنگ است بپوشند؟
فىنفسه اشکال ندارد به شرطى که منجر به جلب توجه دیگران و ترتّب مفسده نشود.
..................................................................................................................................................................................