چهارشنبه, ۶ فروردين ۱۳۹۳، ۰۹:۰۳ ب.ظ

مقاله فاطمی : امر به هتک حرمت خانه حضرت زهرا سلام الله علیها

برای مشاهده مقاله امر به هتک حرمت خانه حضرت زهرا سلام الله علیها به ادامه مطلب مراجعه کنید ...

dare_atash_gerefte

روایات فراوانی در کتب اهل سنت یافت می شود که ابوبکر اعتراف می کند به خانه وحی یعنی همان خانه ای که اهل بیت علیهم السلام در آن زندگی می کردند هجوم آورده حرمت آن را پایمال و هتک کرده است. و این مساله ای است که خود ابوبکر در اواخر عمر خود به آن اعتراف می کرد:

ابوعبید قاسم بن سلام در کتاب خود به نام الاموال که مورد اعتماد فقیهان بزرگ اهل سنت قرار دارد، به طور مستند از عبدالرحمان بن عوف نقل می‏کند که می‏گوید: در بیماری ابوبکر، برای عیادتش ، وارد خانه‏ی او شدم. او پس از گفتگوی زیاد، به من گفت: آرزو می‏کنم کاش سه چیز را که انجام داده‏ام انجام نداده بودم همچنان که آرزو می‏کنم کاش سه چیز را که انجام نداده‏ام انجام می‏دادم. همچنین آرزو می‏کنم سه چیز را از پیامبر سوال می‏کردم.

اما آن سه چیزی که انجام داده‏ام و آرزو می‏کنم ای کاش انجام نمی‏دادم عبارتند از:

وددت أنّی لم أکشف بیت فاطمة و ترکته وان اُغلِقَ علی الحرب.

کاش، پرده‏ی حرمت خانه‏ی فاطمه را پاره نمی‏کردم و آن را به حال خود وا می‏گذاشتم، هر چند برای جنگ بسته شده بود. (1)

بخاری در جای جای صحیح خود، از خشم و غضب حضرت زهرا سلام الله علیها نسبت به ابوبکر به خاطر حرمت شکنی خانه وحی سخن می‏گوید. در کتاب خمس می‏گوید:

فغضبتْ فاطمةُ بنتُ رسول‏اللَّه فهجرتْ أبابکر فلم تزل مهاجرتُه حتی تُوفِّیَتْ.

فاطمه دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بر ابی‏بکر خشمگین شد و او را ترک گفت و این متارکه تا روزی که درگذشت ادامه داشت. (2)

در کتاب فرائض می‏نویسد:

فهجرته فاطمةُ فلم تکلّمه حتّی ماتت

فاطمه، ابی‏بکر را ترک گفت و تا روزی که درگذشت با او سخن نگفت.(3)


اسناد:

(1) عقد الفرید، ج 4 ص 268- تاریخ طبری، ج 3 ص 430- مروج الذهب، ج 2 ص 303. این روایت میان اهل سنت بسیار مشهور است و در کتب مختلف ایشان با عبارات متفاوت آمده است. بعضی از این کتب عبارتند از: ابوعبید و کتاب الاموال (ابوعبید) – المعجم الکبیر (طبرانی) – کتاب کامل (مبرّد) – مختصر تاریخ دمشق (محمد بن مکرم) – تاریخ الاسلام (شمس الدین ذهبی) – مجمع الزوائد (علی بن ابی بکر هیثمی) – لسان المیزان (ابن حجر عسقلانی) – کنزالعمال (متقی هندی)

(2) صحیح البخاری، باب فرض الخمس، 4/ 78، چاپ مکتبه‏ی عبدالحمید احمد الحنفی

(3) صحیح البخاری، کتاب الفرائض، باب قول النبی، صلی الله علیه و آله و سلم لا نورث ما ترکنا صدقه 8/149



نوشته شده توسط نویسندگان کانون توحید
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

آخرین نظرات

مقاله فاطمی : امر به هتک حرمت خانه حضرت زهرا سلام الله علیها

چهارشنبه, ۶ فروردين ۱۳۹۳، ۰۹:۰۳ ب.ظ

برای مشاهده مقاله امر به هتک حرمت خانه حضرت زهرا سلام الله علیها به ادامه مطلب مراجعه کنید ...

dare_atash_gerefte

روایات فراوانی در کتب اهل سنت یافت می شود که ابوبکر اعتراف می کند به خانه وحی یعنی همان خانه ای که اهل بیت علیهم السلام در آن زندگی می کردند هجوم آورده حرمت آن را پایمال و هتک کرده است. و این مساله ای است که خود ابوبکر در اواخر عمر خود به آن اعتراف می کرد:

ابوعبید قاسم بن سلام در کتاب خود به نام الاموال که مورد اعتماد فقیهان بزرگ اهل سنت قرار دارد، به طور مستند از عبدالرحمان بن عوف نقل می‏کند که می‏گوید: در بیماری ابوبکر، برای عیادتش ، وارد خانه‏ی او شدم. او پس از گفتگوی زیاد، به من گفت: آرزو می‏کنم کاش سه چیز را که انجام داده‏ام انجام نداده بودم همچنان که آرزو می‏کنم کاش سه چیز را که انجام نداده‏ام انجام می‏دادم. همچنین آرزو می‏کنم سه چیز را از پیامبر سوال می‏کردم.

اما آن سه چیزی که انجام داده‏ام و آرزو می‏کنم ای کاش انجام نمی‏دادم عبارتند از:

وددت أنّی لم أکشف بیت فاطمة و ترکته وان اُغلِقَ علی الحرب.

کاش، پرده‏ی حرمت خانه‏ی فاطمه را پاره نمی‏کردم و آن را به حال خود وا می‏گذاشتم، هر چند برای جنگ بسته شده بود. (1)

بخاری در جای جای صحیح خود، از خشم و غضب حضرت زهرا سلام الله علیها نسبت به ابوبکر به خاطر حرمت شکنی خانه وحی سخن می‏گوید. در کتاب خمس می‏گوید:

فغضبتْ فاطمةُ بنتُ رسول‏اللَّه فهجرتْ أبابکر فلم تزل مهاجرتُه حتی تُوفِّیَتْ.

فاطمه دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بر ابی‏بکر خشمگین شد و او را ترک گفت و این متارکه تا روزی که درگذشت ادامه داشت. (2)

در کتاب فرائض می‏نویسد:

فهجرته فاطمةُ فلم تکلّمه حتّی ماتت

فاطمه، ابی‏بکر را ترک گفت و تا روزی که درگذشت با او سخن نگفت.(3)


اسناد:

(1) عقد الفرید، ج 4 ص 268- تاریخ طبری، ج 3 ص 430- مروج الذهب، ج 2 ص 303. این روایت میان اهل سنت بسیار مشهور است و در کتب مختلف ایشان با عبارات متفاوت آمده است. بعضی از این کتب عبارتند از: ابوعبید و کتاب الاموال (ابوعبید) – المعجم الکبیر (طبرانی) – کتاب کامل (مبرّد) – مختصر تاریخ دمشق (محمد بن مکرم) – تاریخ الاسلام (شمس الدین ذهبی) – مجمع الزوائد (علی بن ابی بکر هیثمی) – لسان المیزان (ابن حجر عسقلانی) – کنزالعمال (متقی هندی)

(2) صحیح البخاری، باب فرض الخمس، 4/ 78، چاپ مکتبه‏ی عبدالحمید احمد الحنفی

(3) صحیح البخاری، کتاب الفرائض، باب قول النبی، صلی الله علیه و آله و سلم لا نورث ما ترکنا صدقه 8/149

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی